تبلیغات
اطلاعات در مورد جنگنده - آشنایی با جنگنده لاوی رژیم صهیونیستی
سه شنبه 11 آبان 1389

آشنایی با جنگنده لاوی رژیم صهیونیستی

   نوشته شده توسط: حسین غیاسی    

آشنایی با جنگنده ی لاوی رژیم صهیونیستی

جنگنده ی لاوی در زبان عبری به معنای شیر جوان است. این هواپیما که قرار بود جنگنده ی هزاره ی سوم و هواپیمای ایده آل و خط مقدم اسراییل باشد هیچگاه فراتر از یک عدد نرفت.درست است که IAIپیش از آن جنگنده های نشر و کفیر و تزوکیت را تحویل نیروی هوایی داده بود اما این هواپیماها اساسا مدلهای ارتقا یافته ی خارجی بودند در حالی که لاوی را از همان اول در خود اسراییل طراحی کردند و تولید شد. این هواپیما  نتیجه ی یک پرژه ی چند میلیارد دلاری بود ولی هنگامی که رژیم صهیونیستی آن را به پایان رسانید نتوانست خودش بر روی تولید آن سرمایه گذاری کند و سر هزینه های ساخت آن و فشار سیاسی از جانب دولت آمریکا برای لغو جنگنده ای که با صادرات آمریکا وارد رقابت میشد دچار مشکل گردید.این هواپیما وارد خدمت نشد اما نقش مهمی در ایجاد IAF(نیروی هوایی اسراییل)و IAI (صنایع هوایی اسراییل)ایفا نمود .  

تاریخچه: پروژه لاوی در فوریه ی 1980 به عنوان یک جنگنده ی چند منظوره  آغاز شد . نقش لاوی در ابتدا به عنوان پشتیبانی نزدیک هوایی (CAS) و ماموریت باز دارندگی هوایی دشمن در صحنه ی نبرد (BAI) با یک ماموریت  ثانویه ی دفاع هوایی شکل گرفته بود . نمونه ی دو سرنشینه ی آن می توانست  به عنوان یک هوا پیمای آموزشی  مورد استفاده قرار گیرد . در اصل قرار بود لاوی جایگزین هواپیما های قدیمی مکدانل داگلاس  A-4اسکای  هاوک وf-4 فانتوم2 و کفیر شود.در ابتدا یک نمونه ی  تک نفره که مجهز به یک موتور جنرال الکتریک F404بود تولید شد اما طراحان به زودی در یافتند که  این گزینه هیچ   امکان رشدی برای آتی ندارد . و موتور نیرومند ترPW1120را به جای آن برگزیدند. با رانش اضافه ی این موتور لاوی توانست با F16رقابت کند و توانایی های آن نیز نسبت به قبل افزایش یافت .مرحله ی مقیاس کامل لاوی در اکتبر 1982آغاز شد. در اصل وزن بیشینه ی برخاست لاوی 17000کیلوگرم در نظر گرفته شده بود اما مطالعات نشان داد که با محدود تغییراتی در طراحی می تواند جنگ افزار بیشتری را حمل کند . با اعلام نیازIAF به بیش از300فروند یک ماکت در مقیاس کامل درآغاز سال1985در معرض دید فرماندهان قرار گرفت . نخستین لاوی  در سی و یکم دسامبر سال1986به خلبانی سر خلبان آزمایشی IAIمناخیم شمول به هوا برخاست و طی 26دقیقه پرواز تمام سامانه های هواپیما آزمایش شد. آزمایشات همچنان ادامه داشت و لاوی  با استفاده از تجربیات پروازی پیشرفته تر شد. نخستین هواپیمای تولیدی قرار بود در سال 1990 تحویل داده شود و اعلام آمادگی عملیاتی  اولیه در سال 1992برنامه ریزی شده بود .

ساختار:مقایسه ی همیشگی لاوی با جنگنده ی لاکهید مارتین F16فایتینگ فالکون گریز ناپذیر بود چون جنگنده های امریکایی ساده ترین و در دسترس ترین معیار برای سنجش بود.لاوی کوچکتر و مجهز به یک پیشرانه ی ضعیف تر و  نسبت رانش به وزن آن اندکی کمتر بود. پیکرهی انتخاب شده یک پیکره بندی بدون سکان افقی بال دلتا و دارای پیش بال بود .با این حال بال آن با داشتن پسگرایی اندک در لبه ی فرار بال غیر معمول بوده وبه آن یک حالت نوک تیز میداد . لبه ی بال دارای پس گرایی 54درجه بوده بالچه های مانور در قسمت بیرونی بال نصب شده بودند.نوک بال مجهز به ریل های نصب موشک هوا به هوای پیتون 3 رافائل شده بود. بالچه ها و شهپرها ی دو تکه بیشتر لبه ی فراری که با نوارهای بلندی با بدنه درآمیخته بود را اشغال کرده بودند مساحت بال38ونیم متر مربع بود که 38درصد بیشتر از مساحت بالF16بوده و بار گذاری بال کمتری به آن میداد . کنترل تاب  توسط  پیش بالهای  یک تکه تمام متحرک واقع در زیر و اندکی عقب تر از کابین خلبان  جایی که کمترین تداخل با دید را داشتند فراهم شده بود.شرکت آمریکایی گرومن مسوول توسعه ی بال و سکان عمودی بوده ودر نخستین گام  و در نخستین گام باید 20 عدد بال وسکان عمودی را تولید نماید. در مقایسه با F16لاوی بسیار ناپایدار بوده ودارای یک ناپایداری10تا 12درصدی متوسط آیرودینامیکی است. ورودی هوای موتور یک ورودی هوای ساده ی چانه ای شبیه به F16میباشد که عملکرد ان در زوایای حمله و سرش جانبی  رضایت بخش بوده است.

مشخصات

 طول : 57/14متر 

دهانه ی بال :78/8متر

ارتفاع:78/4متر

مساحت بال به علاوه ی پیش بال :50/38متر مربع

وزن خالی:7031

وزن معمول برخاست:9991کیلوگرم

بیشنه ی وزن برخاست:19277کیلوگرم

گنجایش سوخت داخلی:3330لیتر

سوخت خارجی: دو مخزن خارجی 2548 لیتری

پیشرانه: یک دستگاه PW1120به قدرت 18/60کیلونیوتون در حالت خشک و72/91 کیلونیوتون با حالت پس سوز

بیشینه سرعت:85/1  ماخ

میزان اوج گیری :254متربرثانیه

حداکثر برد:2131کیلومتر

                   منبع:مجله ی صنایع هوایی

جنگنده های F16درحال سوختگیری


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر